28 Februari 2010

MAJLIS PERWAKILAN

MAJLIS PENGANUGERAHAN WATIKAH PERLANTIKAN
&
ANGKAT SUMPAH 
JPP, PERSATUAN DAN KELAB

Tarikh : 01 Mac 2010/14 RabiulAwal 1431
Hari : Isnin
Masa :  2.15 Petang
Tempat : Dewan Al- Ghazali

ORGANISASI YANG TERLIBAT
1. Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (PPKM)
2. Persatuan Pelajar Kejuruteraan Awam (PPKA)
3. Persatuan Pelajar Kejuruteraan Mekanikal (PPKM)
4. Persatuan Pelajar Kejuruteraan Elektrik (PPKE)
5. Persatuan Pelajar Perdagangan (PPP)
6. Kelab Amru
7. Kelab Moral
8. Kelab Ukur Bahan
9. Kelab Pencak Silat
10. Kelab Rakan Siswa
11. Kelab Pelajar Kamsis
12. Kelab Pembimbing Rakan Sebaya
13. Kelab Sukan Permotoran

PAKAIAN 
1. Perwakilan Lelaki - Berpakaian Formal (Kemeja Putih, Bertali leher, Seluar berwarrna gelap, berkasut kulit hitam dan blazer- jika ada )
2. Perwakilan Perempuan - Berbaju kurung, bertudung putih/cream, kasut bertutup penuh dan blazer-jika ada

ATURCARA MAJLIS

2.00 Petang - Perwakilan Pelajar dan jemputan mengambil tempat
2.15 Petang - Ucapan oleh pengerusi majlis
2.20 Petang - Bacaan doa
2.30 Petang - Amanat ketua Eksekutif & perasmian majlis
3.00 Petang - Penyampaian watikah perlantikan
3.30 Petang - Angkat sumpah perwakilan pelajar
3.45 Petang - Majlis ditangguhkan
4.00 Petang - Jamuan ringan
Read more...

27 Februari 2010

PERGAULAN


Berbicara dengan orang perseorangan atau awam sama ada secara langsung atau melalui tulisan, media cetak mahupun elektronik dan lain-lain mempunyai tatacara dan adab yang tertentu. Setiap perbicaraan yang keluar daripada seseorang menunjukkan apa yang ada dalam fikirannya serta perangainya. Berbicara sesuatu yang perlu dan menghindari perbicaraan yang
Read more...

26 Februari 2010

MAJLIS TRANSFORMASI POLITEKNIK




MUHYIDDIN menerima buku hala Tuju Tranformasi Politeknik daripada Mohamed Khaled pada majlis pelancaran Tranformasi Politeknik di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya sambil diperhatikan Saifuddin (kiri).
Universiti politeknik ditubuh 2015: Taraf premier pelopori usaha tawar pengajian teknikal kepada pelajar antarabangsa

PUTRAJAYA: Tiga politeknik semalam menerima taraf premier yang menjadi asas ke arah penubuhan universiti politeknik menjelang 2015.
Read more...

25 Februari 2010

REMAJA

Adakah saya seorang remaja?

Ya, jika anda :
  • Berumur di antara 10 hingga 19 tahun.
Zaman remaja merupakan "tempoh peralihan" dari alam kanak-kanak ke alam dewasa.

Mengapa tubuh saya mengalami perubahan?

Hormon bertanggungjawab terhadap perubahan tubuh semasa 
Read more...

CATATAN PERJALANAN ; MTP 2010






Catatan Perjalanan Wakil POLITEKNIK KOTA BHARU
ke
MAJLIS TRANSFORMASI POLITEKNIK 2010

yang dirasmikan oleh ;
Y.A.B Tan Sri Muhyiddin Yasin
Timbalan Perdana Menteri Malaysia


diwakili oleh 28 orang Pensyarah
dan....

12 Orang Pelajar dari 4 Persatuan (PPKM,PPKA,PPKE,PPP)




pada
25 Februari 2010

10.50 am - Bertolak daripada POLITEKNIK KOTA BHARU ke Kuala Lumpur, yang tak best nye pihak PKB sediakan Bas model lama, merungut2 la pensyarah dan pelajar.

11.15 am - Dah isi minyak kat petronas kok lanas, bas patah balik ke PKB, wah time tu kitorang seronok r, maybe tukar bas.


11.20 am - seperti yang dijangka, kitorang bertukar BAS, daripada bas buruk kepada bas baru, bau kedai ag...huhuhu

- dah tukar bas baru best, selesa skit.

3.15 pm - kitorang berhenti kat kg. teluk gunung, pahang untuk solat jamak Qasar fardhu zuhur dan asar.
- alang-alang berhenti, makan2 mee jap kat warung tepi jalan.

3.45 pm - teruskan perjalanan ke Kuala Lumpur.

6.00 pm - sebab dah minum air banyak2 kat warung tadi. maka ramai la nak terkucil, dah sampai kat petronas Raub kitorang b'henti jap bagi laluan kat sape2 yang tak tahan sgt buang air...

6.57 pm - dah jalan jauh ni lapar la plak, so kitorang b'henti makan kat Bentong jap...
- alamak aih sekali kena tempat 'CEKIK DARAH' daa... nak tau pe kitorang makan?


Mee Goreng - RM 3.50 (kat kafe PKB leh dapat RM 1.50)



Jus Epal + laici (uikss....betul ke jus epal nie???)



Nasi Goreng Biase - RM 5.00 (Nie member aku makan)



CEKIK DARAH BETUL....!! (d sebabkan lapar makan je lah...)

7.35 pm - dah kenyang melantak kitorang teruskan perjalanan yang entah bile akan sampai d sebabkan pemandu bas kitorang sangatlah berhemah.(tapi bagus gak camni)

8.43 pm - dah penat nunggu akhirnya kitorang berjaya gak melangkahkah tayar bas ke WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR.



9.10 pm - Alang-alang dah datang KL n malam pun masih lagi awal kitorang singgah jap kat KAJANG, wah kat sini ambik kesempatan g stadium kajang lu tengok perlawanan bolasepak, (xtau la pasukan mane, cz kitorang bukan wartawan)

9.30 pm - jalan2 kat kajang jap.
9.50 pm - dah sampai kajang nie nak mrase gak SATAY KAJANG HAJI SAMSURI yang terkenal nih...huhuhu
- kitorang ambik keputusan makan satay kajang kat salah satu warung, kat sane die bagi 2 pilihan nak makan kat meja or b'sila. demi menunjukkan kitorang ni orang melayu yang berbudi bahasa makan la b'sila..


ni satay yang kitorang makan
satay Rusa
satay Arnab
satay Daging
satay Ayam

harga pulak boleh tahan gak bagi kitorang orang kelantan...

satay Rusa - RM 1.80/sebatang
satay Arnab - RM 2.20/sebatang
satay Daging - RM 0.60/sebatang
satay Ayam - RM 0.60/sebatang

10.13 pm - dah habiskan satay tadi, skrang tibalah masa kitorang cari tempat nak lelapkan mata lak, huhuhu (maksudnya g tempat penginapan la...)

11.15 pm - kitorang smpai ke tempat penginapan di Lanai Bangi Hotel, Bangi.
- sebelum naik kebilik kena lah dengar taklimat dulu..dah bagi taklimat baru boleh masuk bilik..


11.30 pm - dah masuk bilik, terus mandi. dah mandi rase segar sket, dah tu solat isyak plak.

12.00 am - boring plak rasenye, nak tido pun perut still berbunyi, so aku, alif n apieh ambik keputusan turun ke kedai mamak kat tepi tempat penginapan pekena roti canai ngan teh tarik..

1.00 am - naik ke bilik n tau2 je la bila dah letih...huhuhu

6.00 am - di sebabkan ketua rombongan cakap kena berkumpul jam 6.30 am, kitorang bangun siap2, mandi, solat pastu trus turun ke tempat berkumpul jam 6.45 am

7.18 am - tunggu punye tunggu member2 yang lain n pensyarah jam 7.18 am baru boleh bertolak ke putrajaya, perasaan bukan maen teruja..

8.00 am - sampai kat presint 16 Putrajaya terus cari kafe tuk sarapan, hasilnya ni lah sarapan kitorang....
kuih donat n air teh panas

8.30 am - dah siap sarapan ape lagi, terus la kitorang b'gerak ke Putajaya International Convention Centre (PICC)

9.00 am - B'kumpul depan Dewan A PICC

- sambil tunggu di panggil masuk ke dewan, sesi bergambar jap...huhuhu
















9.30 am - b'gerak memasuki Dewan A PICC b'sama2 rombongan daripada Politeknik Shah Alam (PSA).

9.35 am - Majlis di mulakan dengan bacaan doa.
- wau....!!! pengacara majlis yang laki2 ni bukan calang2 orang....abang ALLY ISKANDAR woi....!!! (tapi sayang r, abis majlis tak sempat bgambar ngan die..)

- pastu ketibaan
Y.A.B Tan Sri Muhyiddin Yasin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia.
Y.B Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi Malaysia
Y.B Datuk Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi

dan tak ketinggalan jugak turut sama mengiringi TPM adalah Pengarah Politeknik Malaysia

- sebelum majlis dimulakan jom Nyanyikan lagu kebangsaan yang menjadi kebanggaan rakyat malaysia, NEGARAKU....



pastu jom sama2 nyanyi lagu kebanggan setiap pelajar Politeknik di seluruh Malaysia...




9.40 am - ucapan oleh Y.B Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi Malaysia

9.55 am - ucapan oleh Y.A.B Tan Sri Muhyiddin Yasin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia. dan seterusnya merasmikan TRANSFORMASI POLITEKNIK MALAYSIA.

10.10 am - Y.A.B Timbalan Perdana Menteri Malaysia Merasmikan TRANSFORMASI POLITEKNIK MALAYSIA.

10.22 am - Pengumuman Politeknik Premier

- antara politeknik yang terpilih daripada 27 Politeknik ialah


# Politeknik Shah Alam (PSA)

# Politeknik Ungku Omar (PUO)


# Politeknik Johor Bahru (PJB)
p/s : yang aku xtahannye, PJB nie cam dah tetau je dorang menang dapat poli premier...siap bawak banner ucap TAHNIAH ag...xaci betul(ade kompromi ke???? )


10.50 am - makan pagi kat dewan makan(ni pihak penganjur yang sediakan) sempat la kenalan ngan dakpempuan dari PSA... ramah jugak korang nie ek..
- ni minum pagi kitorang..

11.10 am - tengah syok2 makan peensyarah call plak tanye duk katne..ape lagi kalut la kitorang bkejar cari BAS...


p/s : hahahaha....siapla korang kena marah, huhuhu

11.30 am - tunggu punye tunggu member2 yang lain, jam 12.30 pm baru smpai kat bas..apalagi naik angin la ketua rombongan pensyarah Engku Muhammad Bin Engku Ali...huhuhu

12.00 pm - sekarang ni, nak mengisi masa lapang kitorang g ke pusat beli belah Sogo. sebelum tu sempat jugak kitorang singgah kat Istana negara...

12.26 pm - duk kat Istana Negara, bergambar ngan pengawal diraja..


lagi aku bergambar depan istana negara...


12.45 pm - bergerak ke pusat beli belah sogo.

1.00 pm - sampai je kat Sogo, ketua rombongan terus bagi ingatan, jam 2.45 bkumpul balik kat tempat turun.

1.15 pm - ni lak makan tengahari kitorang...

2.30 pm - tanpa melengahkan masa kitorang bkumpul kat tempat tadi...(dah kena marah tadi, serik r...huhuhu)

3.25 pm - la..bile menunggu awal nie lambat plak bas datang, jenuh menunggu...

3.35 pm - rupa2nye bas lewat datang pasal jalan jamned, so bile bas dah sampai kitorang terus bertolak balik ke kelantan.

p/s : dorang je la...aku stay Kl kat umah akak aku, Alif pun sama stay Kl umah die...

k ah sekian lu catatan perjalanan rombongan PKB ke PICC....
Read more...

23 Februari 2010

MAULIDUR RASUL


ASSAlAMUALAIKUM W.B.T

disini aku ingin mengucapkan selamat menyambut Maulidur Rasul kepada semua umat islam di seluruh dunia yang mengaku beriman kepada Allah SWT dan beriman kepada Rasulullah saw.
 yang jatuh pada ;

hari jumaat ni pada 26 februari 2010
bersamaan 11 Rabiulawal 1431

kita sebagai umat yang mengaku mencintai rasulullah perlulah.....

Read more...

CEROWONG PETRONAS MELETUP


LABUAN: Satu letupan besar berlaku di cerowong pembuangan gas terkawal (S1001 Flare Tip) Petronas Methanol Labuan (PML) semalam, memaksa operasi di tapak loji minyak bernilai RM511 juta itu dihentikan.
Seramai 82 pekerja kontrak dan 46 petugas Petronas Methanol Labuan sedang bekerja di situ ketika letupan berlaku jam 11.37 pagi tetapi tiada kecederaan dilaporkan.

Dua jentera bomba masing-masing dari Jabatan

Read more...

KEMANA HILANGNYA MARUAH DIRI???

KUALA LUMPUR: Gelagat segelintir remaja berpelukan dan memadu kasih di Taman Tasik Titiwangsa di sini merimaskan pengunjung berkeluarga yang datang beriadah.
Perbuatan kurang sopan pasangan muda-mudi itu termasuk pada waktu siang dapat dilihat

Read more...

KONVENSYEN DI PICC

salam

uhhh....esok seramai 12 orang pelajar daripda POLITEKNIK KOTA BHARU akan berangkat ke


PUTRAJAYA INTERNATIONAL CONVENTION CENTRE (PICC)

bagi menghadiri Majlis
Read more...

21 Februari 2010

PENCEMARAN MELAMIN



STATUS PENCEMARAN MELAMINE DALAM SUSU DAN HASILAN SUSU DARI NEGARA CHINA

Kenyataan akhbar New Straits Times dan The Star bertajuk “More melamine found in milk” bertarikh 26 Januari 2010 serta kenyataan dalam The Star Online berkenaan “Melamine milk products found in China” bertarikh 25 Januari 2010 adalah dirujuk. Berita berkenaan melaporkan 

Read more...

SIAPAKAH?


Siapakah orang yang sombong?
Orang yang sombong adalah orang yang di beri penghidupan tapi tidak mahu sujud pada yang menjadikan kehidupan itu iaitu Allah Rabbul Aalamin, Tuhan sekelian alam. Maka bertasbihlah segala apa yang ada di bumi dan langit pada TuhanNya kecuali jin dan manusia yang sombong diri.

Siapakah orang yang telah mati hatinya?
Orang yang telah mati hatinya adalah orang yang diberi petunjuk melalui ayat-ayat Qur'an, Hadith dan cerita2 kebaikan namun merasa tidak ada apa2 kesan di dalam jiwa untuk bertaubat.

Siapakah orang dungu kepala otaknya?
Orang yang dungu kepala otaknya adalah orang yang tidak mahu lakukan ibadat tapi menyangka bahawa Tuhan tidak akan menyiksanya dengan kelalaiannya itu dan sering merasa tenang dengan kemaksiatannya.

Siapakah orang yang kuat?
Orang yang kuat adalah orang yang dapat menahan kemarahannya ketika ia di dalam kemarahan.

Siapakah orang yang lemah?
Orang yang lemah adalah orang yang melihat akan kemaksiatan di depan matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu.

Siapakah orang yang bakhil?
Orang yang bakhil lagi kedekut adalah orang yang berat lidahnya untuk membaca selawat keatas junjungan Rasulullah s.a.w.

Siapakah orang yang buta?
Orang yang buta adalah orang yang tidak mahu membaca dan meneliti akan kebesaran Al Qur'an dan tidak mahu mengambil pelajaran daripadanya.

Siapakah orang yang tuli?
Orang yang tuli adalah orang yang di beri nasihat dan pengajaran yang baik namun tidak diendahkannya.

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang di timpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil erkata,"Ya Rabbi (Wahai Tuhanku) Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang menangis airmata mutiara?
Orang yang menangis airmata mutiara adalah orang-orang yang sedang bersendiri lalu mengingat akan kebesaran Tuhan dan menyesal akan dosa-dosanya lalu mengalir airmatanya.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang pandai?
Orang yang pandai adalah orang yang bersiap siap untuk hari kematiannya kerana dunia ini berusia pendek sedang akhirat kekal abadi

Siapakah orang yang bodoh?
Orang yang bodoh adalah orang yang beriya-iya berusaha sekuat tenaga untuk dunianya sedangkan akhiratnya diabaikan.

Siapakah orang yang maju dalam hidupnya?
Orang yang maju dalam hidupnya adalah orang-orang yang senantiasa mempertingkat ilmu agamanya.

Siapakah orang-orang yang mundur hidupnya?
Orang yang mundur dalam hidupnya adalah orang yang tidak memperdulikan akan halal dan haramnya akan sesuatu perkara itu.

Siapakah orang yang gila itu?
Orang yang gila itu adalah orang yang tidak sembahyang kerana hanya dua syarat saja yang memperbolehkan akan seorang itu meninggalkan sembahyang, pertama sekiranya ia haid dan kedua ketika ia tidak siuman akalnya.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikkan.

Siapakah orang yang selalu ditipu?
Orang yang selalu ditipu adalah orang muda yang menyangka bahawa kematian itu berlaku hanya pada orang tua.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal amal kebaikan di mana kuburnya akan diperluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Siapakah org yg bijak?
Orang yg bijak ialah org yg tidak membiarkan maklumat ini begitu sahaja, malah dia akan menyampaikan pula pada org lain.
Read more...

18 Februari 2010

BAHANA UBAT TIRUAN

Oleh Hafizah Iszahanid

hafiza@bharian.com.my




Rampasan produk palsu guna bahan murah meningkat, boleh jejas kesihatan pengguna jika tak dikawal

FENOMENA ubat tiruan melanda di seluruh dunia dan ia bukanlah sesuatu yang mudah dikawal. Malah, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan secara purata 10 peratus daripada keseluruhan ubat-ubatan yang digunakan di seluruh dunia adalah ubat tiruan.

WHO juga melaporkan

Read more...

17 Februari 2010

3 BERADIK DITAHAN GARA-GARA DADAH

ALOR SETAR 16 Feb. - Tiga beradik lelaki ditahan ketika membawa 4.5 kilogram (kg) dadah jenis heroin bernilai RM100,000 yang dipercayai untuk dijual kepada orang tengah di tempat letak kereta Plaza Tol Bandar Bharu dekat sini 10 Februari lalu.
Turut ditahan dalam serbuan pada pukul 11.15 malam itu ialah seorang wanita yang merupakan isteri kepada salah seorang suspek.
Ketika ditahan wanita tersebut turut membawa

Read more...

SUAMI TIKAM ISTERI KERANA CERAI


PAGOH: Seorang suami mengejar isterinya yang meluru keluar dari sebuah kereta sebelum menikam wanita itu disaksikan orang ramai selepas mereka bertengkar kerana wanita itu menuntut cerai, dalam kejadian dekat sebuah stesen minyak di sini malam, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.40 malam itu, lelaki warga Indonesia yang mempunyai taraf penduduk tetap berusia 41 tahun menikam perutnya selepas isterinya, seorang warga tempatan berusia 37 tahun rebah dan berlumuran darah.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohamad Nasir Ramli, berkata siasatan mendapati

Read more...

NUZUL QURAN DAN LAILATUL QADAR


Bulan Ramadan dipilih Tuhan sebagai bulan untuk kita berpuasa atas beberapa perkara. Antara perkara yang paling besar, ialah sejarah turunnya al-Quran pada suatu malam dalam bulan Ramadan.
"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah..." (maksud Al-Baqarah: 185)
Sebab itu juga kita digalakkan

Read more...

M JUSOFF TAIB: Salam kepada bukan Islam



M Jusoff Taib

DI TENGAH kalut kalangan umat Islam yang menonjolkan perjuangan Islam di sebalik isu ‘nama Allah’, yang pada saya ramai yang masih mengenepi kedaulatan Allah dari hati nurani, Tok Guru Nik Aziz memunculkan isu ‘boleh beri salam kepada bukan Islam.’

Secara moralnya, bagi saya Muslim wajib memberi salam (jaminan kesejahteraan) kepada bukan Islam, iaitu secara

Read more...

MUSIBAH

oleh : HASHIM AHMAD



Kerosakan alam lumrahnya mengakibatkan kerugian bagi manusia.



MUTAKHIR ini kita selalu saja mendengar berita tentang musibah (bencana) yang berlaku di serata dunia. Alam seolah-olah begitu murka dengan keserakahan umat manusia yang dengan rakus mengeksploitasinya tanpa henti.
Mengapakah musibah selalu saja menimpa kita? Mungkin kita akan menemukan banyak pendapat mengapa ini terjadi.
Ahli geologi akan mengatakan: "Ini hanya peristiwa alam biasa". Para dukun pula akan mengatakan

Read more...

4 Kawasan Panas Aedes


PULAU PINANG 17 Feb. – Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang mengenal pasti empat tempat di negeri ini sebagai kawasan panas pembiakan nyamuk aedes.
Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri, Dr. Yasmin Sulaiman berkata, flat Kampung Melayu di Air Itam, Taman Seri Sari di Relau, dan Villa Sri Kenanga serta flat Desa Riang masing-masing di

Read more...

UNIVERSITI BANTU PACU KELUARAN HASIL PERTANIAN

Serdang : Kementerian Pertanian Dan Industri Asas Tani akan menubuhkan jawatankuasa khas dengan kerjasama universiti tempatan untuk memacu pengeluaran pertanian negara khususnya yang berpotensi tinggi.


Menterinya, Datuk Seri Noh Bin Omar berkata dengan

Read more...

16 Februari 2010

KEBANGGAAN MALAYSIA


JATA NEGARA MALAYSIA

BENDERA MALAYSIA JALUR GEMILANG KEBANGGAAN RAKYAT MALAYSIA


Read more...

KEBANGGAAN KELANTAN


JATA NEGERI KELANTAN DARUL NAIM

BENDERA NEGERI KELANTAN DARUL NAIM MENJADI KEBANGGAAN


Read more...

YANG DIPERTUAN AGONG


Gelaran Yang di-Pertuan Agong merupakan gelaran rasmi ketua negara Malaysia. Gelaran rasmi yang penuh adalah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
Oleh sebab Malaysia mengamalkan sistem raja berperlembagaan, peranan Yang di-Pertuan Agong kebanyakannya hanyalah


Read more...

LAMAN WEB PARLIMEN MALAYSIA


jom berkunjung ke laman WEB RASMI PARLIMEN MALAYSIA untuk mengetahui tentang


Read more...

KERAJAAN NEGERI




Read more...

15 Februari 2010

AHLI PARLIMEN TUMPAT

~~ GAMBAR ~~



~~ MAKLUMAT ~~
Nama

Kamarudin bin Jaffar, Y.B. Dato' Haji
Jawatan dalam Kabinet

Read more...

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

renungan bersama...

kata hikmah sayyidina abu bakar as-siddiq RA


Orang yang bakhil itu tidak akan terlepas daripada salah satu daripada 4 sifat yang membinasakan, iaitu:
· Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya.
· Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim.
· Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan dipergunakan untuk kejahatan pula.
· Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna.

kata hikmah sayyidina umar al-khattab ra


· Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
· Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina.
· Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
· Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.

kata hikmah sayyidina usman ibnu affan ra

Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:
· Hatinya selalu berniat suci
· Lidahnya selalu basah dengan zikrullah
· Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa)
· Segala perkara dihadapainya dengan sabar dan tabah
· Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

kata hikmah sayyidina ali karamullah hu wajhah ra


· Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'.
· Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia-sia.
· Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil pangajaran daripadanya.
· Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifatwarak (memelihara diri dan hati- hati dari dosa).
· Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi.

· Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.
· Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan.
· Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya,siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya,siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak.Sedang orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati.