30 November 2011

AMERIKA PANDANG SERIUS KEZALIMAN POLIS MALAYSIA


Main aci kejar di Perancis, tak ganas lah. Gurau manja je.

Read more...

26 November 2011

MENTERI BESAR KELANTAN KEDUA

Tan Sri Dato’ Nik Ahmad Kamil Bin Nik Mahmud (Dato’ Seri Setia Raja) 1944-1953.


Tan Sri Dato’ Nik Ahmad Kamil Bin Nik Mahmud ialah seorang anak kebanggaan Kelantan yang mencapai kecemerlangan dalam banyak bidang termasuk pendidikan, perkhidmatan kerajaan, koperat dan kerjaya politik. Beliau ialah Menteri Besar Kelantan dari tahun 1944-1953. Sebelum menjadi teraju utama kerajaan negeri, beliau dilantik menjadi Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan pada tahun 1934 dan Timbalan Menteri Besar Kelantan pada tahun 1938. Beliau juga salah seorang dari Ahli Rombongan Misi Kemerdekaan yang turut ke London pada tahun 1956 bagi merundingkan bagi merundingkan  kemerdekaan Tanah Melayu daripada British.
Read more...

16 November 2011

MENTERI BESAR KELANTAN PERTAMA

Haji Nik Mahmud Bin Haji Ismail (Dato’ Perdana Menteri Paduka Raja) 1921-1944.


Beliau adalah pembesar negeri yang paling berpengaruh dalam pentadbiran Negeri Kelantan pada tahun-tahun sebelum Perang Dunia Kedua. Menteri Besar Kelantan ini bergelar Dato’ Perdana Menteri Paduka Raja. Anak kepada Tok Khadhi Haji Ismail bin Haji Mahmud dan Hajjah Wan Aishah bt. Osman ini dilahirkan di Kota Bharu pada akhir tahun 1882. Pada tahun 1898 beliau dibawa oleh bondanya ke Mekah dan berguru dengan Shiekh Wan Ahmad Bin Mohd Zain al-Fatani yang tersohor ketika itu.
Read more...

04 November 2011

KENAPA DATO' SRI NAJIB DI IRING DI MEKAH


WAH...!! kalau anda tengok sahaja gambar ini terus akan bermain di minda anda.. "Eh siapa Dato Najib ni, ingat bagus sangat nak dapat layanan VVIP kat Makkah.. semua orang sama di sisi Allah.. Bla Bla Bla.." banyak laa lagi tangapan negatif mempertikaikan ibadah suci beliau di sana... 

Tambahan lagi.. tengok keratan yang ditulis oleh seorang blog pembangkang...

Najib, Rosmah dilindungi lebih 10 “bodyguard” semasa bertawaf
SEKIAN lama menunggu, akhirnya sekali lagi dalam tahun ini rakyat Malaysia berjaya menyaksikan Rosmah Mansor menutup kepalanya.
Rosmah terpaksa meninggalkan tabiat biasa beliau yang gemar menayangkan“jambul ayamnya” ketika melakukan tawaf kerana terpaksa memakai telekung. Alhamdulillah.
Apa pun, gaya hidup mewah Rosmah dan Najib tetap tidak dapat dihakis meskipun mereka kini dipercayai sedang menunaikan ibadah haji. Lebih 10 orang pengawal VVIP turut serta untuk menjaga keselamatan Najib dan Rosmah semasa bertawaf.


Pengawal-pengawal VVIP “bodyguard” Najib dan Rosmah ini dilihat terdiri daripada pihak berkuasa Arab Saudi yang lengkap dengan uniform tentera dan polis serta dipercayai lengkap bersenjata.
Menurut satu sumber, Rosmah dan Najib akan melakukan ibadah Melontar Jumrah dengan menaikki kereta malah turut mendapat kawalan VVIP dan tidak mengikuti laluan rakyat biasa.
Sumber yang sama juga memaklumkan bahawa Rosmah dan Najib akan memujuk imam besar Masjidil Haram untuk menikahkan anak mereka sebagai usahamenaikkan imej Najib di depan mata rakyat terutama masyarakat Melayu pedalaman kampung dan Felda.
Majlis pernikahan itu akan berlangsung sebaik sahaja Rosmah dan Najib pulang dari Mekah. Selepas itu barulah pembubaran parlimen dilakukan bagi memberi laluan pilihanraya umum ke 13.
ReJaM© “Di padang Mahsyar nanti tiada lagi perkhidmatan kawalan VVIP…” 

SUDAH BANYAK SANGAT KER PAHALA KITA UNTUK MENILAI IBADAH SESEORANG...???

Meh sini aku cerita perkara sebenar... 

Bab kawalan keselamatan di Tanah Suci Makkah sebenarnya  dibawah tanggungjawab Arab Saudi. Siapa saja yang pergi buat haji mereka akan menjadi tetamu Allah s.w.t di masa yg sama mereka adalah tetamu Arab Saudi selaku tuan rumah.

Tugas jaga keselamatan dan kelancaran ibadat haji mahupun umrah ini prioriti paling wajib bagi kerajaan Arab Saudi. Mereka tak sediakan kawalan keselamatan kepada Najib, Rosmah atau mana-mana VIP hanya untuk  saja suka-suka.
Selain ianya adalah satu prosedur & protokol dalam menghormati pemimpin-pemimpin negara lain ia juga salah satu cara bagi Arab Saudi mengekang keadaan tak terkawal andai kata wujud segelintir jemaah yg bersesak-sesak utk bersalaman dgn mana-mana VIP yg mereka kenal.
Malas aku nak cerita panjang-panjang.. kang orang cakap aku PROPA jer.. so tengok laa sendiri gambar-gambar... so kalau anda nak tuduh benda tak baik juga tak tahu laa....


Presiden Iran diiringi anggota keselamatan Arab Saudi.


Presiden Iran dipagari pengawal keselamatan sewaktu mengerjakan haji di Mekah.


Perdana Menteri Pakistan turut dikawal oleg anggota keselamatan sewaktu mengerjakan umrah.


Presiden Palestin Mahmoud Abbas sewaktu di hadapan Hajar Al Asward turut dikawal anggota keselamatan 
INI SEMUA GAMBAR AHMADINEJAD LAGI...!!



SIAPA KAT SEBELAH BELIAU TU..??? kan sama dengan Dato Najib...hish2


p/s: jadi berfikirlah dengan akal dan bukannya dengan nafsu.. jangan terlalu mudah mempercayai fitnah.. yang penting siapakah kita nak mempertikaikan Ibadah orang.. biar kita berfikiran baik.. daripada berfikiran buruk memberi dosa yang besar kepada diri sendiri.. MasyaAllah....




Read more...

02 November 2011

MELAYU BANGSA BERDAULAT

MELAYU

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan
Read more...

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

renungan bersama...

kata hikmah sayyidina abu bakar as-siddiq RA


Orang yang bakhil itu tidak akan terlepas daripada salah satu daripada 4 sifat yang membinasakan, iaitu:
· Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya.
· Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim.
· Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan dipergunakan untuk kejahatan pula.
· Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna.

kata hikmah sayyidina umar al-khattab ra


· Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
· Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina.
· Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
· Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.

kata hikmah sayyidina usman ibnu affan ra

Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:
· Hatinya selalu berniat suci
· Lidahnya selalu basah dengan zikrullah
· Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa)
· Segala perkara dihadapainya dengan sabar dan tabah
· Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

kata hikmah sayyidina ali karamullah hu wajhah ra


· Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'.
· Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia-sia.
· Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil pangajaran daripadanya.
· Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifatwarak (memelihara diri dan hati- hati dari dosa).
· Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi.

· Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.
· Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan.
· Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya,siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya,siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak.Sedang orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati.