27 Mac 2010

PERSONALITI MENGIKUT DARAH


DARAH 'O'

Orang-orang dengan golongan darah O adalah mereka yang tidak banyak ambil pusing, penuh semangat dan memiliki jiwa sosial yang tinggi. Mereka adalah orang yang paling fleksibel di antara semua golongan darah yang ada. Mereka akan dengan cepat...

Read more...

26 Mac 2010

SOSEJ DAN LEMBU


 
Ada kisah seorang anak yang diberi peluang untuk belajar di Amerika untuk dapatkan degree, tapi selepas 15 tahun, tak pernah lulus, akhirnya bapak dia dah tak sanggup lagi tanggung beban wang untuk anaknya itu, terpaksalah dia bawak balik ke Malaysia.

Sepanjang perjalanan dari airport ke rumah, bapaknya diam aje (marah la tu).

Si anak dah rasa tak best, so dia pun cari la idea untuk berbual & tunjuk pada bapak dia yang dia kat Amerika ada gain something la dgn pekembangan teknologi. So dia cakap dgn bapak dia:

Anak: Bapak tau tak, kat Amerika sekarang teknologi dah maju giler. Sekarang nak buat sosej tak payah nak sembelih lembu, buang kulit, masuk je lembu dalam machine, dah jadi sosej....

Bapak: Itu teknologi dah lapuk. Kat Malaysia lagi advance. Aku 32 tahun dulu, masukkan sosej aje dah keluar lembu sekor... menyusahkan plak tu...
p/s: kepada yang tak faham, sila abaikan...
Read more...

25 Mac 2010

BAHAYA DIABETES...

Rawatan diabetes adalah tanggungjawab sepanjang hayat, baik bagi penghidap mahupun ahli keluarga terdekat.


SELAIN suntikan insulin, penghidap perlu peka kepada vaksin terkini bagi penyakit lain.



BUKAN sekadar orang yang gemuk cenderung menghidap diabetes. Mereka yang kurus juga berisiko mendapat penyakit kencing manis ini jika corak pemakanan dan gaya hidup sihat tidak dijaga atau diamalkan.
Paterikan dalam fikiran tentang peringatan ini - diabetes adalah penyakit yang serius.
Maka, bagi mereka yang telah didiagnosis menghidapinya, hendaklah membulatkan tekad untuk mengikuti komitmen penjagaan kesihatan sepanjang masa.
Percayalah, usaha itu berbaloi kerana bukan sahaja dapat mengurangkan risiko kesihatan, malah menghindarkan masalah yang mengancam nyawa.
Berikut adalah 10 kaedah rawatan dan penjagaan yang membolehkan penghidap menikmati hari mendatang dengan lebih baik:
1. Komitmen untuk menangani diabetes
Pasukan perubatan seperti doktor, jururawat dan pakar diet boleh membantu anda dalam memahami dan menyokong rutin penjagaan diabetes. Pokok pangkalnya, diri anda perlu berjanji untuk berubah dan melaksanakan penjagaan itu demi masa depan sendiri.
Antara aspek gaya hidup yang perlu diberi tumpuan adalah soal pemakanan sihat, senaman dan berat badan.
Pada masa yang sama, pastikan paras gula dalam darah selalu diperiksa supaya paras sasaran seperti yang dinasihatkan doktor dapat dicapai.
Jangan berlengah jika memerlukan perhatian dan rawatan diabetes dari pihak klinik atau hospital.
2. Hentikan tabiat merokok
Jika anda menghisap rokok atau apa juga jenis tembakau lain, dapatkan panduan doktor untuk menghentikan tabiat tersebut.
Merokok akan meningkatkan risiko terhadap pelbagai komplikasi diabetes seperti serangan jantung, strok, kerosakan saraf dan penyakit buah pinggang.
Perokok yang menghidap diabetes adalah tiga kali ganda berhadapan dengan maut akibat penyakit kardiovaskular berbanding penghidap diabetes yang tidak merokok.
3. Kawal tekanan darah dan paras kolesterol
Tekanan darah tinggi boleh merosakkan saluran darah.
Paras kolesterol yang tinggi juga perlu diberi tumpuan memandangkan kemungkinan kerosakan saluran darah itu lebih berganda bagi penghidap diabetes.
Apabila kedua-dua masalah ini bergabung, seseorang penghidap boleh diancam masalah kesihatan yang mengancam nyawa seperti serangan jantung dan strok.
Semua itu boleh dicapai dengan mengambil pemakanan sihat dan sering bersenam.


RUJUK kepada pakar diet untuk memahami konsep pemakanan ideal.



4. Ikuti pemeriksaan tahunan untuk mata dan fizikal
Dengan mengikuti rutin pemeriksaan diabetes, tidak bermakna pemeriksaan tahunan terhadap tubuh dan mata boleh diabaikan.
Semasa pemeriksaan kesihatan tubuh, doktor boleh mengenal pasti komplikasi yang berkaitan diabetes seperti tanda-tanda kerosakan fungsi buah pinggang, saraf atau masalah jantung.
Pemeriksaan mata pula boleh mengesan sekiranya seseorang pesakit mengalami katarak, glaukoma atau kerosakan pada retina.
5. Pastikan vaksin yang terkini
Gula dalam darah tinggi boleh melemahkan sistem imunisasi seterusnya meningkatkan kepentingan pengambilan vaksin. Dapatkan konsultasi doktor tentang vaksin flu untuk menghindar komplikasi demam selesema.
Vaksin pneumonia yang lebih daripada satu dos suntikan amat penting bagi penghidap diabetes yang ebrusia 65 tahun ke atas. Tidak ketinggalan, pastikan anda mengambil tahu tentang suntikan tetanus dan juga hepatitis B.
6. Jaga kebersihan gigi
Diabetes membuatkan penghidapnya cenderung kepada jangkitan gusi. Maka, nasihat mengenai rutin memberus gigi sekurang-kuragnya dua kali sehari itu banyak kepentingannya.
Selain itu, pastikan amalan flos dilakukan dan pastikan temu janji dengan doktor gigi sekurang-kurangnya dua kali setahun. Temui doktor gigi segera jika terlihat gusi dalam keadaan berdarah, bengkak atau kemerah-merahan.
7. Beri perhatian kepada kaki
Gula dalam darah yang tinggi boleh merosakkan saraf di kaki lantas menjejaskan pengaliran darah ke bahagian tersebut. Jika dibiarkan kemelaratan itu tanpa dirawat, sebarang kejadian luka dan lepuhan boleh menjadi jangkitan serius.
Antara langkah penjagaan kaki adalah seperti membasuh kaki dengan air hangat setiap hari, mengeringkannya dengan baik terutama di celah-celah jari, sapukan pelembap hingga ke pergelangan kaki dengan losyen serta rawat kaki secepat mungkin jika terdapat luka, ruam, lepuhan atau bengkak.
8. Ambil aspirin harian
Aspirin mengelakkan darah anda daripada tersumbat. Dengan mengambil aspirin setiap hari. ia mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.
Kedua-dua penyakit ini adalah kemungkinan yang berbahaya jika seseorang itu menghidap diabetes. Maklumat lanjut tentang terapi pengambilan aspirin harian boleh ditanyakan terus kepada doktor. Tanyakan juga dos yang bersesuaian.


TABIAT makan yang tidak terkawal membawa mudarat.



9. Elakkan minuman beralkohol
Bergantung kepada berapa banyak anda minum dan makan pada waktu yang sama, alkohol akan menyebabkan gula dalam darah menjadi rendah.
Bagi mereka yang memilih untuk minum, dinasihatkan agar tidak berlebihan dan jangan lupa untuk makan. Kiraan pengambilan kalori harian juga perlu dikira dalam makanan dan minuman beralkohol itu.
10. Hindari stres
Kalau anda dalam keadaan stres, pastikan rutin penjagaan diabetes anda akan terganggu. Penghasilan hormon akibat daripada stres yang berpanjangan boleh menghalang insulin daripada menjalankan fungsinya dengan baik.
Bagi menanganinya, pastikan anda meletakkan had kepada stres dan mulakan pengkhususan keutamaan dalam kerja. Kalau punya masa terluang, pelajari teknik relaksasi dan dapatkan tidur yang secukupnya.
Read more...

24 Mac 2010

HADIS PILIHAN : 3

Berfirman Allah Taala yang bermaksud :

Wahai Anak Adam, Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya tiada tuhan melainkan-Nyadan para malaikat dan yang mempunyai ilmu (turut menyaksikan) bahawa ia mendirikan keadilan. Tiada tuhan melainkan-Nya yang maha Perkasa dan Maha Bijaksana. Sesungguhnya agama disisi Allah ialah islam, Barangsiapa yang menuntut agama selain islam, tidak sesekali diterima daripadanya dan di akhirat ia akan termasuk..
Read more...

23 Mac 2010

PONTENG HARUS DIBENDUNG

9.2.08 at 8:03 PM Posted by Azhad
Sebelum ini saya ada menulis tentang beberapa masalah disiplin pelajar walaupun sekolah baru sahaja dibuka selama tiga minggu pada tahun ini. Cerita bagaimana seorang pelajar yang maut setelah jatuh daripada tingkat dua sekolahnya, ketua pengawas dipukul oleh...
Read more...

22 Mac 2010

DIDIPLIN PELAJAR MAKIN TERUK.

Sejak kebelakangan ini berbagai cerita tentang isu yang berkaitan tentang masalah disiplin di sekolah telah ditimbulkan. Pelajar merokok, melawan, kurang ajar, ponteng dan sebagainya. Masalah ini berlaku tidak kira samada di sekolah bandar atau luar bandar maupun...

Read more...

21 Mac 2010

APAKAH YANG DICARI???

Apa Yang Dicari Tahun ini (terutama pada Hari Lahir) ?
Kita manusia, banyak yang kita cari tika di dunia ini. Yang paling penting , manusia cari , “Kebahagiaan di dunia mudah-mudahan cemerlang di akhirat.”

Bila kita kata begini, maka akan berbeza....

Read more...

20 Mac 2010

AMAR MAKRUF

Dari Usamah bin Zaid r.a bahawa ia pernah mendengar Nabi SAW bersabda 'Pada hari kiamat kelak seseorang itu akan dicampakkan ke dalam...

Read more...

19 Mac 2010

SEJARAH PKB

::: SEJARAH POLITEKNIK

Politeknik Kota Bharu mula beroperasi pada 1985 di kampus sementara di Sekolah Menengah Teknik Pasir Mas, Bunut Susu , Kelantan.
Politeknik Kota Bharu telah berpindah ke....
Read more...

18 Mac 2010

ALLAHUAKBAR...!!!


ALANGKAH hebatnya ALLAH
Tidak pernah rehat daripada bekerja,
berbuat dan bertindak

Setiap detik di dalam kesibukan
Mengadakan, mentiadakan
Menghidupkan, mematikan
Memuliakan, menghinakan
Menjatuhkan, menaikkan seseorang
Membangun dan meruntuhkan
Membaikkan dan...
Read more...

17 Mac 2010

KEHENDAK ALLAH SWT

SETIAP yang telah terjadi, sedang terjadi bahkan yang akan terjadi adalah dari kehendak Allah

Yang telah, sedang dan akan berlaku di bumi, di langit, di Syurga, di Neraka, di Arasy, di Kursi Di alam Akhirat, alam dunia, alam insan, alam malaikat, alam jin, alam haiwan, alam jamadat, alam arwah Ia berlaku dan akan berlaku mengikut kehendak Allah pada azali lagi

Ia berlaku tepat pada....

Read more...

16 Mac 2010

TAK MAMPUS LAGI ARIFFIN NIE...!

Semoga ALLAH beri petunjuk dan hidayat padanya kembali ke pangkal jalan
Photo clik :
http://3.bp.blogspot.com/_BCK18V-MXh4/S5R8iLxcs1I/AAAAAAAAASc/wOAN0Y_eNmo/s400/ayah+pin+1.jpg

Ayah Pin pemimpin utama ajaran sesat yang mendakwa dirinya wakil dari kerajaan langit kini dikesan telah mempunyai akaun Facebook nya sendiri. Ayah Pin dijangka akan meneruskan dakwah-dakwah sesatnya di facebook pula.

Ayah Pin telah dengan rasminya mengistiharkan dirinya keluar Islam pada 2 Ogos 1998. Berikut ialah akuan bertulisnya.
Photo clik :
http://3.bp.blogspot.com/_BCK18V-MXh4/S5R7raDf9GI/AAAAAAAAASU/LNh__J7X0CE/s400/ayah+pin.jpg

Mohon jangan ada teman yang terpengaruh dengan Ayah Pin yg suka melawan ini. Penganut-penganut agama dia lagilah bodoh jangan ada yang hendak jadi bodoh pulak ye. Ini pula screenshot Facebook Ayah Pin. klik untuk membesarkan image.
http://1.bp.blogspot.com/_BCK18V-MXh4/S5R9JsCE6qI/AAAAAAAAASk/dNMBGCRQCps/s400/FB+ayah+pin.jpg Read more...

BOLEH BUNUH KE ORANG MACAM NIE???




SALAM...


PENGUMUMAN PENTING....!

DIPERSILAKAN SAPE2 NAK BUAT LAPORAN POLIS TERHADAP 2 AKAUN FACEBOOK YANG DIDAFTRAKAN ATAS NAMA 

1. Lynette Lincoln

&

2. Joanna Ann

DORANG NI MANUSIA SPESIES APA PN XTAU, SAMPAI SANGGUP HINA JUNJUNGAN BESAR NABI MUHAMMAD SAW......

SAPE2 YANG RAPAT NGAN KEMENTERIAN MULTIMEDIA HARAP BUAT LAPORAN BIAR PIHAK KEMENTERIAN CARI DORANG SAMPAI DAPAT....!

SAPE2 BACA YANG DORANG POST NI PUN MESTI SAKIT ATI PUNYE...
KALAU KERAJAAN MALAYSIA NI BENARKAN JUMPA DORANG BUNUH TERUS...SEBAB DAH MELAMPAU HINA RASULULLAH NIE...(TAPI NEGARA KITA ADE UNDANG2 BIAR PIHAK POLIS YANG URUSKAN, TPI SAYA HARAP DORANG NI DIKENAKAN HUKUMAN YANG SEWAJARNYA - JAHIT MULUT NGAN POTONG TANGAN)

AGAK2 LA, DAH ADE KMUDAHAN FACEBOOK JANGAN NAK BUAT HINA AGAMA ORANG LAIN PULAK, BNDA NI LEBIH SENSITIF DARI ISU BANGSA...

SEBAB IA MELIBATKAN SEMUA BANGSA YANG MEMELUK AGAMA ISLAM.....!

SAPE2 YANG NAK COPY/PASTE ARTIKEL NI KAT BLOG MASING2 BOLEH AMBIK.....KALAU BOLEH SEBAR2KAN, KITA NAK SUME ORANG TAU APE BETINA HARAM JADAH NI DAH BUAT.....!
Read more...

15 Mac 2010

HADIS PILIHAN : 2


Berfirman Allah Taala yang Bermaksud :

" Wahai manusia tiada kehidupan yang baik umpama takut kepada Allah SWT. Tidak ada warak umpama menahan diri daripada menyakiti sesuatu. tidak ada kasih sayang yang lebih tinggi daripada Adab. Tidak ada yang dapat menolong seperti...

Read more...

14 Mac 2010

SOMBONG LAH LAGI...!


Pengajaran dari satu penampar

Mungkin ini boleh kiter jadikan satu pengajaran & sebagai renungan bersama........

Pengajaran dari satu....

Read more...

13 Mac 2010

MENYAYAT HATI

Oleh ATIKAH DALI
atikah.mohddali@kosmo.com.my


TUMI di Seri Kembangan, Serdang semalam.

SERDANG - Hajat seorang ibu tua, Tumi Wongsorujo mahu melawat anaknya bagi melepaskan rasa rindu setelah berpisah selama tiga tahun bukan sahaja tidak tercapai, malah hatinya hancur apabila dihalau anaknya itu.

Tumi, 52, yang datang dari Kuching, Sarawak dikatakan sanggup meminjam wang daripada sanak saudara untuk membeli tiket kapal terbang ke Kuala Lumpur pada Selasa lalu dan mencari anaknya itu walaupun tanpa alamat lengkap....


Read more...

RUKUN ISLAM

Rukun Islam ialah salah satu faktor penting untuk seseorang itu menjadi seorang muslim, dan rukun islam seperti yang kita ketahui mempunyai 5 perkara yang mana ke lima-lima perkara ini haruslah di patuhi dan di buat tanpa di persoalkan kenapa kita di wajibkan melakukan perkara tersebut.
Rukun Islam ini terdiri daripada :

1. Mengucap dua kalimah syahadah

a. Asyhadu anla ila ha illallah, wa asy hadu annamuhammadarrasulullah

Maksudnya “aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang layak di sembah melainkan Allah swt, dan aku bersaksi bahawa nabi Muhammad itu pesuruh Allah”

2. Solat lima waktu sehari semalam

a. Subuh (2 rakaat)

i. Rasulullah SAW bersabda : “perbezaan antara kita orang mukmin dan orang munafik ialah orang mukmin itu tidak kuasa(malas) untuk mengerjakan solat subuh dan isyak”

b. Zuhur (4 rakaat)
c. Asar (4 rakaat)
d. Magrib (3 rakaat)
e. Isyak (4 rakaat)

3. Berpuasa di bulan ramadhan

a. Kita perlu berpuasa dari semua aspek selama sebulan, dari sudut lahir mahupun batin

4. Mengeluarkan zakat

a. Zakat pula perlu di keluarkan di atas banyak sebab dan banyak jenis zakat. Antaranya :

i. Zakat harta
ii. Zakat fitrah
iii. Zakat perniagaan
iv. Zakat ternakan
v. Zakat emas
vi. Dan sebagainya…

5. Mengerjakan haji d Baitullah(Mekah al-mukarramah) jika mampu

a. Sabda rasulullah SAW “jika seseorang itu mampu untuk sampai ke baitullah dari segi pengangkutan dan kesihatan tetapi dia tidak menyampaikan dirinya ke baitullah, maka tidak ada halangan unuk dia mati sebagai seorang yahudi mahupun nasrani”

Read more...

12 Mac 2010

RUKUN IMAN



1. Percaya kepada ALLAH SWT
a. Jika seseorang itu datang kepada Allah SWT dengan dosa sepenuh langit dan bumi tanpa dosa syirik nescaya Alah SWT akan mengampunkannya. Tetapi jika seseorang itu datang kepada Allah SWT tanpa...
Read more...

10 Mac 2010

HADIS PILIHAN : 1

Berfirman Allah Taala yang bermaksud :

" Wahai orang-orang yang beriman, kenapa kamu mengatakan apa yang kamu sendiri tidak amalkan? Berapa banyak kamu mengatakan sesuatu sedangkan.....
Read more...

09 Mac 2010

BUDU



Budu atau sos ikan bilis ialah sejenis pekasam yang dibuat menggunakan ikan bilis. Ia merupakan makanan tradisional yang terkenal di Malaysia dan dipasarkan di Kelantan, Terengganu dan Selatan Thailand. Budu diproses daripada ikan bilis yang diperam sehingga hancur. Ia biasanya dihasilkan oleh syarikat-syarikat perusahaan kecil dan dijual di kedai dalam..

Read more...

08 Mac 2010

AWAS BAHAYA BERCIUM....!!!

Penyakit menular akibat berciuman.





TAHUKAH anda apa itu mononukleosis? Secara amnya, ia didefinisikan sebagai jangkitan yang dinamakan Epstein-Barr virus (EBV). Ia berupaya menyebabkan pelbagai simptom alahan seperti selesema, batuk dan juga sakit tekak.
Menurut Pakar Bedah Telinga dan Tekak, Pusat....

Read more...

07 Mac 2010

HUBUNGAN SESAMA MANUSIA






Para Jemaah Yang Terhormat,


Marilah sama-sama kita pastikan diri kita agar tersenarai dalam golongan orang yang bertakwa kepada Allah S.W.T. dalam erti kata mematuhi perintah Tuhan dan meninggalkan larangan-Nya. Ini kerana cara yang demikian sajalah untuk kita sebagai 
Read more...

06 Mac 2010

KESAN ; SILAP BICARA





Amalan fitnah menfitnah, memburukkan orang lain, menghina, mengejek,,mengumpat, berbohong dan sebagainya memberi kesan negatif kepada kejiwaan para pelaku dan penerima. Bagi pelaku, amalan tersebut akan menanamkan sifat yang dicela seperti sombong, riak, dengki dan khianat. Seseorang yang memiliki sifat-sifat tercela seperti
Read more...

FEEDJIT PRO : LIVE TRAFFIC

assalamualaikum....


kali ni aku nak wat posting pasal cane nak masukkan LIVE TRAFFIC nie....


mende ni senang jek...



First tu korang masuk je mane2 blog yg ade mende ni...pastu kowang klik kat bawah tu...


dah kuar tetingkap 'Get Feedjit Pro' korang klik....

Read more...

HUKUM MELANCAP


Pertanyaan:

Ada seseorang yang berkata: Apabila seorang lelaki melakukan onani, apakah hal itu boleh disebut zina dan apakah hukumnya?

Jawapan:....


Read more...

05 Mac 2010

BERBICARA : ADAB RASULULLAH


Adab Rasulullah Dalam Berbicara

Apabila Rasulullah s.a.w.hendak memperkatakan sesuatu yang penting dan rumit atau pun jika yang hadir itu terlalu ramai hingga suaranya tidak dapat didengar maka baginda akan mengulanginya sebanyak tiga kali,Jika tidak baginda hanya menyebutnya sekali sahaja.

Sayidina Hasan r.a. meriwayatkan 'Daku meminta ibu saudaraku (sebelah ibu) yang sering menggambarkan
Read more...

DERA KANAK-KANAK

KAJANG: Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun mati akibat cedera parah di seluruh badan termasuk bahagian kemaluannya dipercayai didera oleh ibunya sendiri dengan teman lelakinya, warga Sudan.
Ketua Polis Daerah Kajang ACP Mohd Sakaruddin Che Mood berkata kejadian itu berlaku di Kondominium Reniville, Taman Puteri Batu 9, Cheras di sini.
Difahamkan pada 13 Okt lepas, wanita berusia 24 tahun itu yang bekerja sebagai setiausaha di sebuah syarikat swasta di ibu negara telah menghantar anaknya yang sudah lemah dan tidak sedarkan...

Read more...

AMALAN BULAN REJAB

Assalamu'alaikum wr.wb

Oleh Muhammad ESA
Rasulullah Saww bersabda: “Bulan Rajab adalah bulan Allah Yang Maha Agung, tidak ada bulan yang menandingi kemuliaan dan keutamaannya. Di dalamnya diharamkan berperang dengan orang-orang kafir, karena bulan Rajab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan ummatku. Barangsiapa yang berpuasa sehari di dalamnya wajib baginya memperoleh ridha Allah, dijauhkan dari murkanya, dan diselamatkan dari semua pintu neraka.”
Berdasarkan hadits tersebut, Rajab merupakan...

Read more...

04 Mac 2010

BERTUTUR SECARA HIKMAH





Banyak ayat al-Qur'an yang menyuruh manusia supaya mengungkapkan percakapannya dengan cara sopan dan berhikmah supaya kata-kata mereka itu mendapat perhatian dan tidak menyebabkan orang lari daripada mendengarnya. Allah S.W.T. memberi garis panduan kepada Nabi Muhammad s.a.w. supaya bercakap dengan
Read more...

03 Mac 2010

PERTUTURAN : KAEDAH AL-QURAN


Kaedah al-Qur'an Dalam Pertuturan

AI-Qur’an dengan tegas merumuskan bahawa umat Islam secara nyata memiliki ciri-ciri khusus yang membezakan mereka daripada umat lain.

Firman Allah S.W.T

Maksudnya:

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang yang fasik.
(Surah Ali-Imran : 110)


Antara ciri khusus
Read more...

01 Mac 2010

PENULISAN





Pada zaman ini sikap saling mencela dan mempersalahkan orang lain melalui tulisan sudah menjadi perkara biasa. Tujuannya hanyalah untuk menuduh dan menjatuhkan air muka orang lain yang tidak sehaluan pendapat dengannya, disamping mungkin juga bertujuan untuk mencari populariti.Islam tidak melarang umatnya untuk memberikan pandangan dan kritikan yang bersifat membina apabila melihat sesuatu masalah atau tuduhan yang menyimpang daripada 
Read more...

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

renungan bersama...

kata hikmah sayyidina abu bakar as-siddiq RA


Orang yang bakhil itu tidak akan terlepas daripada salah satu daripada 4 sifat yang membinasakan, iaitu:
· Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya.
· Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim.
· Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan dipergunakan untuk kejahatan pula.
· Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna.

kata hikmah sayyidina umar al-khattab ra


· Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
· Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina.
· Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
· Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.

kata hikmah sayyidina usman ibnu affan ra

Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:
· Hatinya selalu berniat suci
· Lidahnya selalu basah dengan zikrullah
· Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa)
· Segala perkara dihadapainya dengan sabar dan tabah
· Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

kata hikmah sayyidina ali karamullah hu wajhah ra


· Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'.
· Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia-sia.
· Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil pangajaran daripadanya.
· Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifatwarak (memelihara diri dan hati- hati dari dosa).
· Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi.

· Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.
· Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan.
· Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya,siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya,siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak.Sedang orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati.