24 Januari 2011

SAKIT MATA/CONJUNTIVITIS

Keradangan atau sakit mata pada selaput mata putih yang menutupi mata dan bahagian dalam permukaan pelopak mata.
Punca peryakit
Read more...

13 Januari 2011

FACEBOOK AKAN DITUTUP TERSEBAR SEPERTI API

Internet faux news site Weekly World News posted an outrageous story that Facebook will be shut down on March 15th 2011, due to the stress it has put Founder Mark Zuckerberg through.


Normally this type of news would not even be worth our time and effort, but an unfortunate situation occurred where thousands of viewers actually believed the story and shared it on
Read more...

10 Januari 2011

TARIK DIRI DARI JPP

Salam nampaknya hari ni dgn rasminya RM tarik Diri dari perebutan/pilihanraya bagi kerusi JPP sebab RM dah buat keputusan untuk kekal dengan Read more...

SELARAS KALENDAR AKADEMIK

PUTRAJAYA: Penyelarasan kalendar akademik Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) negara akan dilakukan secara berperingkat bermula sesi akademik 2011/2012 dan dijangka beralih sepenuhnya pada sesi akademik 2013/2014.
Penyelarasan itu akan menyaksikan
Read more...

07 Januari 2011

POSTER PILIHANRAYA KAMPUS PKB






MARILAH SAMA-SAMA KITA MENUNAIKAN TANGGUNGJAWAB SEBAGAI PENGUNDI UNTUK MEMILIH PEMIMPIN PELAJAR.

PADA HARI SELASA INI,
BERSAMAAN 06 SAFAR 1432 HIJRIAH
11 JANUARI 2011

DAN SAYA DENGAN RASA BERBESAR
Read more...

SIKAP SEBENAR RAKYAT MALAYSIA

GUA MUSANG, 6 Jan – Abus Nawi, 73, seorang Orang Asli berjalan kaki dari tempat tinggalnya di hutan Lojing sejauh 120 kilometer selama tujuh jam semata-mata kerana mahu memulangkan dompet cicir seorang peserta ekspedisi Gunung Camai, di sempadan Kelantan-Perak.
Kejujuran Abus mendapat
Read more...

06 Januari 2011

RM TENGAH KELIRU

Semalam je RM baru je mengkisahkan tentang RM terpilih tok jadi calon bagi pilihanraya Kampus..harini tetiba ada orang dari Persatuan Mekanikal(PPKM, ye la sebab RM duk bawah Jabatan Mekanikal) call n tanya RM macam-macam lastly dia bagitau dorang dah adakan perjumpaan dan sebulat
Read more...

05 Januari 2011

KEPUTUSAN DAN TAKLIMAT CALON

Berdebar jugak RM tunggu harini sebab nak tau keputusan samada RM terpilih atau tak untuk jadik Calon JPP atau tak terpilih. Tapi Alhamdulillah berkat izin Allah RM terpilih jugak tok terpilih sebagai salah sorang Calon dan seterusnya meletakkan RM di platform
Read more...

03 Januari 2011

PILIHANRAYA KAMPUS PKB 2011



hari ni RM baru je lepas Daftarkan diri sebagai salah sorang Calon bagi Pilihanraya Kampus Politeknik Kota Bharu bagi mengisi kekosongan
Read more...

01 Januari 2011

UDANG GERAGAU???????

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera,
bagi permulaan entri bagi tahun 2011 lni, RM ingin membuat satu posting berkenaan tentang halal atau tidak udang jeragau yang kita makan, dan berapakah tahap kebersihan semasa menghasilkannya. Artikel ni RM dapat semasa melayari laman HPA Online Network dengan pendedahan ni, marilah sama-sama kita fikirkan benda apakah yang masuk ke mulut kita selama ini, apakah bersih semasa ia dihasilkan??? sama2 la kita renung-renungkan :-(Baca Posting)

Selama 3 hari bermula 10-12 Julai 2009, aku berkesempatan mengiringi Ketua Jabatan ke lawatan penyelidikan ke Daerah Larut Matang dan Kerian, Perak. InsyaAllah bermula dengan entri pada hari ini, aku akan menyelitkan apa yang menarik di daerah tersebut. Mana yang baik ambillah ia dijadikan contoh. Manakala yang tidak dijadikan ingatan sepanjang hidup.
Udang Geragau
Aku pasti, bila ditanya tentang udang geragau. Pasti kalian rasa teruja dengan rasanya. Udang geragau ini apabila dimasak dengan nasi goreng memang menyelerakan. Itu belum lagi di tambah dalam masakan-masakan lain dan ada sesetengah mereka menjadikannya bahan utama utama untuk resipi sambal dan kuah bagi mee.
Udang Geragau
Aku terjumpa secara tidak sengaja industri ini ketika hari terakhir selepas tiba di jeti Kuala Gula, Kerian semalam. Aku lihat masyarakat Cina di sini yang merupakan nelayan kebanyakannya, menjadikan udang geragau sebagai hasil pendapatan mereka. Aku agak terkejut dengan penemuan ini. Lihat sajalah udang yang dijemur itu hanya diletakkan di atas kanvas di atas tanah. Selalunya bagi mereka yang arif, penjemuran seperti ini dibuat di atas pangkin khas.
Udang Geragau
Udang geragau yang basah dijemur. Kemudian pekerja Indonesia membalik-balikkan udang itu supaya ia cepat kering. Apa yang tidak sepatutnya berlaku ialah, pakaian pekerja berkenaan.
Lihatlah mereka hanya berpakaian seluar pendek sahaja. Rambut dan peluh bila-bila masa sahaja boleh tercampur sekali dengan geragau tersebut.
Udang Geragau
Lihat juga kasut yang mereka pakai. Kasut itulah juga digunakan untuk memijak tanah di luar kanvas. Sedap bukan udang geragau yang kita makan?
Udang Geragau
Ini pula penemuan yang lebih mengejutkan! Tiba-tiba aku ternampak dua ekor anjing berkeliaran di kawasan jemuran tersebut.
Udang Geragau
Anjing-anjing tersebut dengan selamba melalui kawasan kanvas jemuran. Manakala pekerja industri itu hanya membiarkan anjing-anjing itu tanpa dihalau.
Lihatlah betapa enaknya geragau yang bakal tiba di rumah kita dikongsi bersama dengan anjing-anjing ini. Malah dapat dilihat anjing-anjing berkenaan memijak geragau yang sedang dijemur tersebut.
Udang GeragauAku semakin teruja melihat gelagat anjing-anjing tersebut dan terus menghalakan D60 untuk meneruskan kerja-kerja mengambil gambar. Dan…..
Udang Geragau
Gambar di atas menjadi finale kepada industri geragau yang aku lihat! Lihatlah kelibat sang anjing di kiri gambar yang sengaja kencing hanya beberapa sentimeter sahaja dari kanvas jemuran! Astagfirullah! Jadi kalian, masih mahu makan udang geragau lagi? Entah mengapa aku geleng kepala. Dalam keadaan kita gegak gempita dengan isu makanan halal di Malaysia, kita masih terlupa melihat perkara syubhah seperti ini. Aduhai!

Dipetik dari HPA Online network
Read more...

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

renungan bersama...

kata hikmah sayyidina abu bakar as-siddiq RA


Orang yang bakhil itu tidak akan terlepas daripada salah satu daripada 4 sifat yang membinasakan, iaitu:
· Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya.
· Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim.
· Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan dipergunakan untuk kejahatan pula.
· Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna.

kata hikmah sayyidina umar al-khattab ra


· Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
· Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina.
· Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
· Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.

kata hikmah sayyidina usman ibnu affan ra

Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:
· Hatinya selalu berniat suci
· Lidahnya selalu basah dengan zikrullah
· Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa)
· Segala perkara dihadapainya dengan sabar dan tabah
· Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

kata hikmah sayyidina ali karamullah hu wajhah ra


· Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'.
· Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia-sia.
· Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil pangajaran daripadanya.
· Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifatwarak (memelihara diri dan hati- hati dari dosa).
· Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi.

· Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.
· Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan.
· Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya,siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya,siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak.Sedang orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati.