18 Mac 2011

Siri Jelajah Dr. Afifi 3 : Pandangan Dr. Afifi

PERADABAN sains dan teknologi menjadi asas kepada penemuan serta penghasilan yang memberi manfaat kepada semua dan umat Islam perlu mengambil langkah mengembalikan semula kecemerlangan dalam bidang yang pernah dikuasai ilmuwan terdahulu.

Profesor Optik Elektronik Universiti York, United Kingdom, Prof Dr Mohamed El-Gomati, berkata setiap langkah perlu terarah untuk menghidupkan semula semangat penyelidik dulu yang berusaha menghasilkan penemuan memberi kebaikan kepada ummah.


Pada masa sama katanya, usaha itu perlu bagi memperbetulkan fakta sejarah yang menafikan kebangkitan ilmuwan serta ahli sains Islam yang berjaya menghasilkan penemuan dan rekaan yang bukan saja diiktiraf malah memberi banyak manfaat kepada manusia.


“Sejarah peradaban dan sains yang sering diajar dalam sistem pendidikan bermula daripada sejarah Greek, Roman, Zaman Kegelapan, Kebangkitan, Perindustrian dan tamadun moden hari ini, sedangkan ilmuwan Islam juga banyak berjasa dalam perkembangan ilmu sains.


“Kita ramai ahli sains seperti Ibn Sinna yang terkenal dalam ilmu perubatan, Al-Biruni menguasai bidang geografi, Abul Qassim yang mencipta peralatan pembedahan, Al-Zahrawi, Al-Idrisis dan ramai lagi yang sepatutnya menjadi idola umat Islam hari ini,” katanya.

Beliau membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Belajar Daripada Masa Lalu, Perancangan Masa Depan’, pada Persidangan Antarabangsa Muslim dan Sempadan Ilmu pada Abad 21: Isu, Prospek dan Cabaran anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim), di Kuala Lumpur semalam.
Katanya, adalah menjadi tanggungjawab umat Islam hari ini memahami perkembangan ilmu pengetahuan umat Islam dulu supaya dapat menggerakkan semua semangat memperkasa diri melalui ilmu semasa yang giat berkembang.

Dr Mohamed berkata, selain mengarahkan tumpuan kepada memanfaat ilmu yang terus berkembang, usaha menghidupkan semula kecemerlangan umat Islam dapat dilakukan dengan mempopularkan sejarah mengenai ilmuwan silam.

Langkah lain perlu dilaksanakan ialah menghasilkan penulisan buku menggambarkan serta meraikan perkembangan ilmu sains dan menggalakkan sifat dermawan bagi mengumpul dana untuk melakukan penyelidikan dalam bidang sains dan teknologi.

Beliau yang mengagumi bapa ilmu optik, Ibn Haitham, berkata usaha perlu dilakukan dalam memahami faktor menjurus kepada penolakan terhadap hakikat sejarah kegemilangan dicapai ilmuwan Islam dalam bidang sains serta bila ia bermula.
“Banyak sebab menyebabkan penolakan itu antaranya intelektual seperti Ernest Renan dan Max Weber yang mengatakan bahawa pemikiran orang Timur tidak berupaya menghasilkan pemikiran yang rasional.

“Malah wujud dakwaan orang Arab kurang bijak berbanding orang Barat dan ia dipengaruhi pula oleh perselisihan antara sebab dengan wahyu selain peristiwa serangan serta pemusnahan Baghdad yang menyebabkan ketidakstabilan,” katanya.

Felo Universiti Oxford, United Kingdom, Dr Muhammad Afifi Al-Akiti pula berkata, kepentingan mengembalikan semangat menguasai ilmu yang menjadi sebahagian daripada fardu kifayah boleh bertukar menjadi wajib iaitu fardu ain jika tiada seorang pun yang mengambil inisiatif melaksanakannya demi kepentingan umat sejagat.

Ketika pembentangan kerja kerja bertajuk ‘Muslim Menghadapi Sempadan Ilmu: Mempergiat Kerangka Fardu Ain dan Fardu Kifayah’, beliau memetik pendapat Imam al-Haramayn Ibn Al-Juwayni, melaksanakan amalan fardu kifayah lebih utama daripada fardu ain.

Katanya, pendapat itu bagaimanapun tidak mengubah kewajipan menunaikan fardu ain cuma menepis salah faham yang kononnya fardu ain tidak boleh diabaikan sementara fardu kifayah mencukupi sekadar ada pihak yang melaksanakannya.

“Sebenarnya apabila amalan fardu kifayah tidak dilaksanakan bermakna ia menjadi fardu ain, iaitu kewajipan kepada semua individu. Contohnya solat jenazah adalah fardu kifayah tetapi jika tiada siapa yang melakukannya, ia menjadi fardu ain dan semua perlu melaksanakan amalan fardu kifayah itu,” katanya.

Beliau berkata, ayat Allah SWT yang bermaksud biar ada daripada kalangan kamu melakukan tugas ini iaitu mengajak kepada kebaikan, jelas menekankan kepentingan amalan fardu kifayah juga penting seperti amalan fardu ain.

Oleh itu katanya, tiada pemisahan antara ilmu sekular atau ilmu agama sebaliknya umat Islam perlu menggunakan perkembangan ilmu pengetahuan yang berlaku hari ini supaya dapat memberi kebaikan kepada manusia.

Dr Afifi berkata, ilmu penting membentuk serta merencana kehidupan manusia dengan syarat ia digunakan dengan cara yang betul bukan untuk melakukan kerosakan. Bagi umat Islam, ilmu yang dipelajari boleh menjadi ibadah jika niatnya ikhlas kerana Allah SWT.

Katanya, apa yang dilakukan ilmuwan Islam dulu ialah menterjemahkan ilmu yang dikuasai ke arah menghasilkan apa yang terbaik untuk umat manusia dengan kesedaran bahawa perjuangan itu sebahagian daripada tuntutan agama.

“Imam as-Syafie berkata, ilmu adalah yang dimanfaatkan, bukan yang dihafal dan ini termasuk ilmu sekular kerana ilmu perlu untuk kehidupan di dunia,” katanya.

Dipetik dari Historia

0 ulasan:

Catat Ulasan

aku harap, sape2 nak bagi komen 2 bagi komen yg beradab k..cz aku xsuka org yg biadap.

Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts with Thumbnails

renungan bersama...

kata hikmah sayyidina abu bakar as-siddiq RA


Orang yang bakhil itu tidak akan terlepas daripada salah satu daripada 4 sifat yang membinasakan, iaitu:
· Ia akan mati dan hartanya akan diambil oleh warisnya, lalu dibelanjakan bukan pada tempatnya.
· Hartanya akan diambil secara paksa oleh penguasa yang zalim.
· Hartanya menjadi rebutan orang-orang jahat dan akan dipergunakan untuk kejahatan pula.
· Adakalanya harta itu akan dicuri dan dipergunakan secara berfoya-foya pada jalan yang tidak berguna.

kata hikmah sayyidina umar al-khattab ra


· Orang yang banyak ketawa itu kurang wibawanya.
· Orang yang suka menghina orang lain, dia juga akan dihina.
· Orang yang menyintai akhirat, dunia pasti menyertainya.
· Barangsiapa menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga.

kata hikmah sayyidina usman ibnu affan ra

Antara tanda-tanda orang yang bijaksana itu ialah:
· Hatinya selalu berniat suci
· Lidahnya selalu basah dengan zikrullah
· Kedua matanya menangis kerana penyesalan (terhadap dosa)
· Segala perkara dihadapainya dengan sabar dan tabah
· Mengutamakan kehidupan akhirat daripada kehidupan dunia.

kata hikmah sayyidina ali karamullah hu wajhah ra


· Tiada solat yang sempurna tanpa jiwa yang khusyu'.
· Tiada puasa yang sempurna tanpa mencegah diri daripada perbuatan yang sia-sia.
· Tiada kebaikan bagi pembaca al-Qur'an tanpa mengambil pangajaran daripadanya.
· Tiada kebaikan bagi orang yang berilmu tanpa memiliki sifatwarak (memelihara diri dan hati- hati dari dosa).
· Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyayangi.

· Nikmat yang paling baik ialah nikmat yang kekal dimiliki.
· Doa yang paling sempurna ialah doa yang dilandasi keikhlasan.
· Barangsiapa yang banyak bicara, maka banyak pula salahnya,siapa yang banyak salahnya, maka hilanglah harga dirinya,siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak.Sedang orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati.